?> Чи загрожує Україні добудова ХАЕС 3,4 ? | «ПостЧорнобиль»
 
 

«ПостЧорнобиль»

Газета Всеукраїнської Спілки ліквідаторів-інвалідів "Чорнобиль-86". Всеукраїнський часопис для інвалідів Чорнобиля, ліквідаторів, чорнобилян.
24.12.2012, рубрика "Соціальне партнерство"

Чи загрожує Україні добудова ХАЕС 3,4 ?

«ЕКОКЛУБ», 18 грудня, 2012 року

Природоохоронні громадські організації представили Аналітичний документ з приводу рішення про спорудження блоків №3,4 на Хмельницькій АЕС.

У документі аналізуються порушення, які були допущені при прийнятті Закону про будівництво ХАЕС 3,4 та наслідки реалізації проекту зі спорудження двох нових атомних блоків для України.

Основними порушеннями при прийнятті закону України «Про розміщення, проектування та будівництво енергоблоків № 3 і 4 Хмельницької атомної електричної станції» є невиконання вимог Конвенції про оцінку впливу на навколишнє середовище у транскордонному контексті (Конвенція Еспо), подання законопроекту без висновку державної екологічної експертизи, а також неоднозначна позиція органів місцевого самоврядування, яка не була врахована.

Порушення Конвенції Еспо може відбитися на міжнародному іміджеві України: «Якщо країни, з якими Україна не завершила процедури консультацій щодо будівництва ХАЕС 3,4 займуть принципову позицію - це створить суттєві перешкоди для євроінтеграції» – зазначив експерт ресурсно-аналітичного центру «Суспільство  і довкілля» Андрій Андрусевич зі Львову.

«Дивно виглядає погодження органами місцевого самоврядування, яке вимагається законодавством. Більшість з них чітко заявили, що погоджуються на розміщення нових блоків лише у випадку включення 10% соціальних відрахувань у кошторис проекту. 10% становить близько 4 млрд. грн., а у прийнятому законі є лише 100 млн. Різниця більш ніж відчутна! Тому ми вважаємо, що, оскільки названа умова була порушена, то й місцеві органи влади не погоджуються з таким законом» - твердить правник Екоклубу Оксана Майборода.

«Офіційне обґрунтування спорудження енергоблоків – досягнення енергетичних незалежності та безпеки. Складно зрозуміти яким чином цих цілей досягає спорудження блоків №3,4 на Хмельницькій АЕС. Адже згідно проекти наша держава планує спорудити блоки російської розробки з корпусами, які будуть спорудження в Росії, 85% вартості буде сплачено російським кредитом, а блоки зможуть споживати лише російське уранове паливо. При цьому у Енергетичній стратегії Росії чітко простежуються амбіції з посилення впливу на сусідні країни. Я щось не помічаю тут досягнення енергетичної безпеки» – зазначає один з авторів дослідження, голова ради ММГО «Екоклуб» Андрій Мартинюк.

Довідка:

Презентоване аналітичне дослідження звертає увагу на основні недоліки проекту будівництва нових енергоблоків. Левову частку серед них складають саме економічні причини: залучення російського кредиту, неоднозначні перспективи попиту на електроенергію тощо. Далі в документі йдеться про проблеми, з якими може зіштовхнутись Україна в результаті порушень, допущених при прийнятті закону про будівництво ХАЕС 3,4, розглядаються різні сценарії розвитку подій. Ці причини можуть стати формальним приводом для подання судового позову проти Енергоатому від осіб чи організацій, чиї інтереси були порушені даним законом. Презентований документ також містить пропозицій по виходу із ситуації яка склалася.

Конвенція Еспо – міжнародна конвенція «Про оцінку впливу на навколишнє середовище в транскордонному контексті» підписана в м. Еспо, Фінляндія  і ратифікована Україною в 1999р.

http://www.ecoclubrivne.org/complete_new/ua/159

Інші новини на дану тему:

Нові блоки на старий лад

«ЕКОКЛУБ», 10.09.2012

У поспіху, який потрібен у зовсім інших ситуаціях, Рада сьогодні прийняла Закон про спорудження двох нових атомних блоків на Хмельницькій АЕС. Наших депутатів не збентежили ні суттєві порушення, які були допущені при підготовці цього законопроекту, ні фактичне додавання до газової ще й ядерної залежності від Росії.

Українських горе-політиків мало хвилює факт, що прийняттям такого рішення вони порушують закони. Так, у законопроекті про спорудження нових блоків повністю відсутня державна екологічна експертиза, яка вимагається Законом України "Про порядок прийняття рішень про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об'єктів ...". Немає там і техніко-економічного обґрунтування, що також вимагається зазначеним Законом. Інакше кажучи, ми можемо лише вірити в чесне слово атомників про те, що спорудження двох блоків безпечне і коли-небудь таки окупиться. Вже колишній президент "Енергоатома" Ю.Недашковський оцінював термін окупності в 25 років. Навіть якщо повірити в цю дуже сумнівну цифру, в якій не враховані зняття блоків з експлуатації, поводження з відпрацьованим ядерним паливом і радіоактивними відходами, то важко назвати такий проект високорентабельним.

Звіт про інформування сусідніх країн про можливий транскордонний вплив проекту, який включений в законопроект, містить, наприклад, ввічливого листа від Уряду Австрії, датований 27 серпня 2011 року. У листі міститься нагадування, що Австрія ще 10 березня 2011 просила додаткові матеріали по ХАЕС 3,4 для експертизи, але так нічого і не отримала. М'яко кажучи, важко назвати це консультаціями з зачепленими країнами.

Але ігноруванням законів депутати не обмежилися. Як і атомників, їх важко запідозрити в повазі до українських громадян і їх прав. Відразу кілька місцевих рад, що входять в 30 км зону, не погодили розміщення нових блоків у себе по сусідству. Очевидно, статус "загальнодержавного значення" не передбачає врахування інтересів якихось там пересічних громадян. Інакше чим пояснити пряму фальсифікацію результатів громадських слухань в с. Копитків Рівненської області і відсутності будь-якого уваги до негативних рішеннями місцевих рад.

Це найбільш істотні прямі порушення українського законодавства, які були допущені при підготовці будівництва ХАЕС 3,4. Тепер трохи про безпеку.

Наші атомники найекономніші у світі! Інакше важко пояснити їх незламне бажання побудувати два блоки на фундаментах, які були споруджені чверть століття тому і ніколи не були законсервовані. У болгар при аналогічній ситуації "ефективних менеджерів" не вистачило, тому вони подумали про народ і знесли фундаменти. Маленька деталь, там, на відміну від України, конструкції таки були законсервовані. Далі - більше. Ці фундаменти були спроектовані під інші реактори і вони не дозволяють включити в нинішній проект один з найважливіших елементів пасивної системи безпеки блоку - пастку розплаву активної зони реактора. Нагадаю, саме через недоліки пасивної системи безпеки сталася катастрофа на Фукусімі. Державна інспекція ядерного регулювання (ДІЯР) так і не дала "добро" на використання існуючих конструкцій. Дуже хочеться сподіватися, що ДІЯР залишиться принциповою до кінця і Олену Миколайчук не знімуть.

Ще один штрих до характеристики безпеки існуючих і планованих атомних блоків в Україні. Жоден з них не розрахований на падіння сучасного авіалайнера. У доступній громадськості документації відмова від урахування можливості такої аварії пояснюється малою ймовірністю і захистом ППО. Важко повірити, що Пентагон був менш захищений, але літак на нього впав!

Тепер про геополітику. "Енергоатом" збирається будувати російські атомні блоки за гроші російського кредиту, які можуть працювати виключно на російському паливі. Увага: таке рішення обґрунтовується необхідністю досягти енергетичної незалежності. Це був такий злий жарт чи народ України знову розвели як кошенят? І ще трошки гіркоти. Умови російського кредиту досі невідомі, але його точно будуть брати під гарантію наших податків.

Така ось неприваблива картина вийшла з швидко прийнятим Законом. Напевно, його розробники розуміли всі його недоліки, тому протягували під шумок останніх днів роботи Ради нинішнього скликання. Значить, будемо робити все можливе, щоб новий чесний і демократичний Парламент анулював такий Закон.

http://www.ecoclubrivne.org/complete_new/ua/147

Звернення до Президента України стосовно будівництва 3 і 4 енергоблоків ХАЕС

«ЕКОКЛУБ», 11,09,2012

http://www.ecoclubrivne.org/complete_new/ua/148

Офіційна відповідь Мінприроди: консультації по конвенції Еспо не завершені

«ЕКОКЛУБ», 17.09.2012

У зв’язку з тим, що 16 серпня 2012 року на розгляд Верховної Ради України було направлено проект Закону України «Про розміщення, проектування та будівництво енергоблоків № 3 і 4 Хмельницької атомної електричної станції»  Екоклуб надіслав до Мінприроди запит (текст запиту) щодо дотримання процедури консультації згідно Конвеції  «Про оцінку впливу на навколишнє середовище в транскордонному контексті», а також проведення екологічної експертизи проекту будівництв, як того вимагає Закон України "Про порядок прийняття рішення щодо розміщення, проеткування, будівництва ядерних установок і об'єктів ...". У відповіді, яка наведена нижче, Мінприроди офіційно підтверджує, що процедура участі громадськості зачеплених країн та консультації не завершені:

http://www.ecoclubrivne.org/complete_new/ua/150

Екологи вимагають у Президента не підписувати неправомірний закон про спорудження блоків №3 та 4 на Хмельницькій АЕС

«ЕКОКЛУБ», 15.10.2012

Однією з останніх законотворчих потуг Верховної Ради шостого скликання стало прийняття 6 вересня Закону «Про спорудження 3 і 4 енергоблоків на Хмельницькій АЕС». На додачу до багатьох природоохоронних, технічних та економічних недоліків проекту, цей Закон був прийнятий з порушеннями чинного законодавства.

Закон України "Про порядок прийняття рішень про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об'єктів ..." вимагає висновок державної екологічної експертизи. Але цей документ не поданий разом з законопроектом та ніколи до цього не оприлюднювався. Цей же Закон вимагає отримувати погодження на розміщення ядерних об’єктів від органів місцевого самоврядування. У регіоні Хмельницької АЕС відразу кілька місцевих рад не погодили розміщення нових блоків. Більше того, під час інформаційного туру, який відбувся цією весною, зібрано більше 3000 підписів проти розвитку атомної енергетики (кожен файл більше 20мб: підписи з туру навколо ХАЕСнавколо РАЕСнавколо ЮАЕС)

Крім національного законодавства, прийняття законопроекту порушило і вимоги міжнародної Конвенції «Про оцінку впливу на навколишнє середовище в транскордонному контексті». Названа Конвенція вимагає проводити консультації з сусідніми країнами, які можуть зазнати впливу у наслідок реалізації проекту. Хоча Уряд України ініціював процедуру консультацій із зачепленими країнами щодо можливого транскордонного впливу проекту будівництва енергоблоків № 3 та №4 Хмельницької АЕС, але належним чином не провів консультації з зачепленими країнами, які визнали, що проект може негативно вплинути на їх територію і почали двосторонні консультації.

Голова ради ММГО Екоклуб, Мартинюк Андрій зазначає: «При прийнятті вкрай сумнівного законопроекту зі спорудження блоків №3 та 4 Хмельницької АЕС було грубо порушено відразу кілька норм чинного законодавства. Так, не було виконано державної екологічної експертизи, а кілька місцевих органів самоврядування не погодились з розміщенням блоків у себе під боком. Консультації з сусідніми країнами щодо можливого впливу на їх територію розпочались, але так ніколи не були завершені. Тому ми дуже сподіваємось, що Президент України підтримає вимогу забезпечити неухильне виконання всіх нормативно-правових  актів та застосує право вето щодо закону про спорудження ХАЕС 3,4».

http://www.ecoclubrivne.org/complete_new/ua/149

Запись была опубликована: glavred(ом) Понедельник, 24 декабря 2012 г. в 11:09
и размещена в разделе Соціальне партнерство.
Вы можете следить за ответами к этой публикации через ленту RSS 2.0.
Вы можете оставить ответ или trackback с вашего сайта.

Оставить комментарий

 

Полный анализ сайта