?> Міністр праці та соціальної політики Василь Надрага відповів на запитання парламентарів | «ПостЧорнобиль»
 
 

«ПостЧорнобиль»

Газета Всеукраїнської Спілки ліквідаторів-інвалідів "Чорнобиль-86". Всеукраїнський часопис для інвалідів Чорнобиля, ліквідаторів, чорнобилян.
24.09.2010, рубрика "Новини"

Міністр праці та соціальної політики Василь Надрага відповів на запитання парламентарів

24 вересня 2010  

Сьогодні у Верховній Раді України в рамках години запитань до Уряду Міністр праці та соціальної політики України Василь Надрага відповів на запитання, що надійшли від депутатської фракції "Наша Україна - Народна Самооборона".


Запитання. За інформацією ЗМІ Ви заявили, що субсидії на відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг зможуть отримувати 90 - 95% населення.

За даними «Укрпошти», з Пенсійного фонду України на адреси  пенсіонерів доставлено 9,3 мли. пакетів документів для оформлення на отримання таких субсидій.

У той же час, як свідчить офіційний інтернет-сайт Міністерства праці та соціальної політики України станом на 17 вересня надійшло тільки 587 тисячі листів із заявами про субсидії.

Чому такий малий відсоток звернень?

Чи проаналізувало Мінпраці причини цього явища, якими методами збирається долати цей розрив?

Відповідь. Дійсно, за дорученням Уряду Пенсійний фонд проінформував кожну сім’ю, до складу якої входить пенсіонер, про можливість отримання державної допомоги на оплату житлово-комунальних послуг та спрощений порядок оформлення такої допомоги. Крім того, кожній з цих сімей доставлено необхідний комплект документів для оформлення субсидій за заявочним принципом.

Нагадаю, що ми значно скоротили перелік згаданих документів. На сьогодні для пенсіонерів та інших непрацездатних громадян – це заява і декларація, для працюючих – плюс  довідка про доходи.

Отже, ми дали можливість громадянам, які потребують державної допомоги на оплату житла, звернутися за її призначенням найбільш зручним для них способом – без відвідування органів праці та соціального захисту населення.

За нашими прогнозними оцінками до 90-95 відсотків з числа тих сімей, які звернуться за призначенням житлових субсидій, отримають на них право.

Станом на 24 вересня 2010 року за призначенням субсидій за спрощеним порядком звернулося 792,2 тис. сімей, що у 3,5 рази більше ніж одержувало житлові субсидії у липні цього року (230 тис. сімей).

Стосовно того, чому на даний час такий невеликий відсоток звернень.

Це переважно пов’язано з тим, що поки на вулиці тепло і в домівках не працюють котли і батареї, обсяг споживання газу є незначним, а відтак – комунальні платежі не перевищують поріг, за яким виникає право на субсидію. Нагадаю, що за новим порядком зазначений поріг знижено з 15 до 10 відсотків – для пенсіонерів та інших непрацездатних громадян та з 20 до 15 відсотків – для працюючих.

Слід сказати, що за даними соціологічних опитувань населення України добре поінформоване про житлові субсидії. 92 відсотка респондентів зазначають, що вони знають, кому і за яких умов надається така допомога.

Тобто громадяни добре обізнані, що державна підтримка їм найбільше знадобиться з початком опалювального періоду, коли до оплати житлово-комунальних послуг додасться плата за опалення.

Разом з тим, ми розпочали і продовжуємо проводити постійну роз’яснювальну кампанію щодо порядку надання житлових субсидій, який зокрема передбачає, що після корегування тарифів субсидії можуть призначатися протягом трьох місяців. 

Це означає: навіть якщо звернення за призначенням субсидій надійде до 1 листопада, субсидія може бути призначена, починаючи з серпня цього року.

Отже, найбільшу кількість звернень ми очікуємо у жовтні – листопаді. За прогнозними розрахунками науково-дослідного інституту Мінпраці  кількість одержувачів субсидій протягом опалювального періоду буде коливатися від 1 до 1,5 мільйона сімей, або до 9 відсотків від всіх сімей в Україні (17 млн. сімей).

Хочу також сказати, що Уряд зробив ще один крок назустріч тим громадянам, право на субсидію у яких може виникнути лише з настанням опалювального сезону.

Так, Урядовим рішенням від 8 вересня 2010 року органам праці та соціального захисту населення надано право призначати субсидії на опалювальний сезон на підставі заяв, поданих громадянами у серпні – вересні цього року. Тобто, вдруге подавати документи буде непотрібно.

Таким чином, ми очікуємо, що кількість призначень субсидій стрімко зросте вже у жовтні. Хочу запевнити, що наші управління на місцях готові до цього „пікового” періоду і зроблять все можливе, аби не допустити черг та максимально уважно підійти до кожної родини, що звертатиметься за субсидією.

Запитання. Уряд обіцяв надійно захистити інтереси соціально вразливих верств населення, надавши цим людям «житлові субсидії».

Але преса пише про інше. Мають місце масові «походи» інспекторів по домівках тих, хто подав документи на отримання субсидій.

Іде переписування комп'ютерів, холодильників, телевізорів. Невже це предмети розкоші? А якщо це подарунок дітей чи родичів?

Тобто, Уряд під різними приводами вирішив штучно обмежити право громадян на отримання субсидій на відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг?

Відповідь. Законодавством чітко визначено випадки, у яких громадяни не мають право на житлову субсидію.

Це – наявність кількох автомобілів, квартир або ситуація, коли працездатні громадяни довгий період не працюють та не шукають собі роботу через центри зайнятості.

Але навіть за таких обставин субсидії можуть призначатися, як виняток, - за рішеннями комісій місцевих органів влади з урахуванням всіх обставин, які склалися в сім’ї.

Комісія також розглядає питання та може призначати субсидії і на понаднормову житлову площу.

Саме у таких «виняткових» випадках проводяться обстеження умов проживання сімей та складаються відповідні акти, які дають підстави для обґрунтованого прийняття рішення щодо призначення субсидії. До речі, хочу відмітити, що абсолютна більшість таких рішень – позитивні, тобто на користь громадян.

Хочу також поінформувати народних депутатів, що у системі соціального захисту населення працює тільки півтори тисячі соціальних інспекторів. Тобто, в середньому у кожному нашому  управлінні працює не більше 2 соціальних інспекторів.

Якщо додати, що до системи державної соціальної допомоги, крім Програми житлових субсидій, залучено майже 3 мільйони сімей стає зрозуміло, що навіть за наявності такого бажання було б дуже важко обстежити домівки усіх сімей, які звернулися за призначенням субсидії у порядку винятку. Тож розмови щодо масових «походів» інспекторів по домівках не відповідають дійсності.

 Запитання. Якщо, за Вашими словами, отримати субсидії може переважне більшість сімей, тоді навіщо було підвищувати вартість газу і послуг житлово-комунального господарства, чи не доцільніше та простіше із закладених на ці цілі в бюджеті
5,2 мільярди гривень безпосередньо дотувати виробників цих послуг?

Ефект для сімейного бюджету був би таким самим, проте мільйони людей не стояли б в чергах в управліннях праці і соціального захисту, а їх працівників не завалювали б документами.

Відповідь. Не лише українська, а і вся світова практика говорить про те, що програми цільової адресної підтримки малозабезпечених громадян є соціально справедливими для громадян і вигідними для держави, ніж прямі дотації на зменшення вартості комунальних послуг, які носять загальний, не адресний характер.

До цього часу держава компенсувала оплату житлово-комунальних послуг всім: і тим, хто живе в елітних будинках, і тим, хто мешкає у "хрущовках" та отримує соціальну допомогу від держави. 

І для тих, і для інших вартість газу та теплопостачання була однаковою. Відтепер громадяни з високими доходами будуть позбавлені такої щедрої фінансової підтримки у вигляді дотацій на оплату житлово-комунальних послуг.

Урядове рішення щодо посилення соціального захисту населення  спрямоване на те, щоб частка сімейного бюджету, який витрачається у малозабезпечених сім'ях на житлово-комунальні послуги була не тільки постійною величиною, а стала б ще меншою на рівні 10-15 відсотків від сімейного бюджету.

І саме це було реалізовано. Як вже згадувалося, з 1 серпня цього року обов'язковий платіж за житлово-комунальні послуги для непрацездатних одержувачів субсидій зменшено на третину, а для працездатних громадян - на чверть.

Фактично держава і надає цільову підтримку малозабезпеченій частині населення і економить ресурси.

Необхідно ще додати, що субсидіями будуть охоплені навіть ті родини, які раніше не підпадали під категорію одержувачів субсидій. Це громадяни, які отримують середню зарплату або середню пенсію.

 Запитання. Як зізналися кримські чиновники журналістам, близько 80% відсотків заяв та декларацій, які подавали в управління праці та соціального захисту Кримської автономії, були зіпсовані.

За повідомленням ЗМІ, схожою є ситуація і в інших регіонах, документи заповнюються з помилками і не раз виправляються.

Все це гальмує процес оформлення субсидій, завдає людям зайвих клопотів.

Яких заходів вжило Ваше міністерство, щоб провести роз'яснювальну роботу з людьми і налагодити ефективне оформлення субсидій?

 Відповідь. Відповідаючи на попередні запитання, я вже частково висвітлив тему інформаційно-роз’яснювальної кампанії. Хотів би лише додати декілька слів.

З метою широкого інформування ми постійно розміщуємо інформацію про програму житлових субсидій у друкованих та електронних ЗМІ як всеукраїнського, так і регіонального рівнів.

Зокрема, з вересня у ефірі державних телерадіокомпаній здійснюється показ 9-хвилинного сюжету „Соціальний компас”, в якому вміщується детальна інформація про порядок отримання субсидій, оформлення документів та інші правові аспекти з даного питання.

На Урядовому порталі та сайті Мінпраці створено спеціальні сторінки: „Увага, житлові субсидії” та „Житлові субсидії за спрощеним порядком”, на яких можна дізнатися про всі особливості програми надання субсидій, а також скористатися зразками всіх необхідних для оформлення субсидії документів. Також щоденно оновлюється інформація про стан надання субсидій.

З 19 липня 2010 року працює Урядова телефонна “гаряча лінія” (на базі державної установи “Соціальний контактний центр”), на яку надійшло майже 70 тисяч звернень громадян, на які надано необхідні роз’яснення. Аналогічні „гарячі лінії” (0-800-507-309) створено також у всіх міських та районних управліннях соціального захисту.

Упродовж серпня-вересня 2010 року державною службою зайнятості вживались заходи щодо залучення безробітних до оплачуваних громадських робіт з інформування населення стосовно порядку отримання житлових субсидій. До таких робіт вже залучено понад 6,5 тисяч безробітних осіб.

 На місцевому рівні також здійснюється широке інформування населення з виготовленням інформаційних матеріалів, проводяться зустрічі з громадянами за місцем проживання, на сільських сходах, в приміщеннях ветеранських та громадських організацій.

Для інформування населення та надання консультацій використовуються і такі цікаві форми роботи, як інформаційні намети у центральних частинах міст, які користуються надзвичайною популярністю у громадян.

Що стосується зіпсованих бланків, то це не є проблемою.

По-перше, наші працівники зорієнтовані на те, що, у разі отримання невірно заповнених бланків заяв та декларацій, вони повинні телефоном зв’язатися з людиною та зробити необхідні уточнення.

По-друге, до хворих людей або людей з обмеженими фізичними можливостями прийде наш працівник і допоможе оформити папери.

Зрештою, ми свідомі того, що більшість громадян, передусім пенсійного віку, за багаторічною звичкою все одно хочуть самостійно прийти до свого „собесу” і заповнити необхідні документи як кажуть „на місті”. Повторюю, що ми до цього повністю готові.

В будь-якому разі, нові бланки завжди можна отримати в управлінні праці та соціального захисту населення за місцем проживання, в сільській місцевості – в уповноважених осіб сільських і селищних рад. Там же надаються консультації і практична допомога у заповненні бланків документів.

Запитання. Як відомо, субсидія на відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг нараховується тільки на 20 квадратних метрів на людину плюс 10 квадратних метрів на сім'ю.

Чому не прийняті до уваги ті численні випадки, коли пенсіонери залишаються одні в будинку, наприклад, побудованому після війни? Така ситуація дуже поширена в селищах. Чому таких пенсіонерів позбавляють субсидії?

 Відповідь. Дійсно, існують нормативи по житловій площі (21 квадратний метр на одну особу плюс 10,5 квадратних метрів на сім’ю).

В той же час існує відпрацьований механізм, що дає нам можливість брати до уваги усі випадки, про які згадувалося у запитанні.

А саме: місцевим органам влади законодавством надано право приймати рішення щодо призначення субсидії на збільшену понад норму або загальну площу житла з урахуванням конкретних життєвих обставин кожної конкретної родини.

Я вже про це казав вище.

По відношенню до одиноких пенсіонерів такі рішення в переважній більшості є позитивними. Загалом, протягом січня – серпня 2010 року житлові субсидії на збільшену понад норму площу було призначено 51,1 тисячі сімей.

Хотів би вкотре підкреслити, що ми вимагаємо від працівників нашої системи максимально коректного і уважного ставлення до кожного звернення і жорстко реагуємо на будь-які випадки не толерантної поведінки у роботі з заявниками.

 Запитання. Влада популяризує перехід до створення Об'єднань співвласників багатоквартирних будинків - ОСББ, з покладанням обов'язків по утриманню житлового фонду виключно за рахунок співвласників.

В разі нарахувань субсидій членам ОСББ мешканці сплачуватимуть менше, але ОСББ не зможуть своєчасно та повністю розрахуватись з постачальниками житлово-комунальних послуг.

Оскільки на сьогодні немає жодних механізмів компенсації цих збитків для ОСББ, чи не вважаєте Ви, що масове нарахування субсидій їх членам призведе до численних банкрутств ОСББ та краху державної політики із реформування житлово-комунального сектору?

 Відповідь. Члени ОСББ мають такі ж самі права на отримання державної допомоги у вигляді житлових субсидій, як і кожний громадянин України.

Органи праці та соціального захисту населення співпрацюють у цій сфері з ОСББ уже багато років.

Наприклад:

  • у Дніпровському районі м. Києва на даний час отримують субсидії 45 сімей з 17 ОСББ;
  • у Печерському районі – 35 сімей з 12 ОСББ;
  • у Шевченківському районі – 16 сімей з 10 ОСББ.

Для забезпечення головної мети спрощеного порядку надання субсидій – звільнення громадян від необхідності самостійно збирати потрібні для призначення субсидій довідки – через обмеженість технічних можливостей таких об’єднань обмін інформацією здійснюється управліннями соцзахисту в індивідуальному порядку, за схемою «запит» - «відповідь».

Нарахування субсидій мешканцям ОСББ жодним чином не призводить до збитків цих організацій і не стає на перешкоді до їх створення та функціонування.

В той же час хочу вас запевнити, що у разі виникнення будь-яких проблем, ми зможемо їх вирішити спільно з Міністерством з питань житлово-комунального господарства.

 Запитання. За прогнозами Міністерства праці та соціальної політики, Ви очікуєте суттєве збільшення кількості громадян, які отримуватимуть житлово-комунальні субсидії.

Озвучувалось, що взимку ними користуватиметься від одного до півтора мільйона українських сімей.

Це, насамперед, пов’язано з 5-відсотковим зниженням "планки" для отримання державної допомоги та спрощеним механізмом її нарахування.

Чи враховано у бюджеті кошти на фінансове забезпечення субсидій?

Чи не виникнуть у людей проблеми у зв’язку із затримками у фінансуванні субсидій?

З іншої сторони, чи не зростатиме заборгованість по наданих субсидіях перед житлово-комунальними організаціями?

 Відповідь. За діючим порядком житлові субсидії надаються шляхом зменшення плати громадян за спожиті житлово-комунальні послуги.

Місцеві органи праці та соціального захисту населення щомісячно подають надавачам послуг відомості про нараховані суми по житлових субсидіях та перераховують їм кошти.

В свою чергу, отримувачі субсидії щомісячно сплачують визначену для них обов’язкову частку плати за житлово-комунальні послуги (10 або 15% від сімейного доходу).

Отже у людей не можуть виникнути такі проблеми навіть у разі, якщо субсидія на комунальне підприємство буде перерахована із незначним запізненням.

Що стосується фінансування програми житлових субсидій, то у цьому році на надання пільг та житлових субсидій у державному бюджеті передбачено близько 6 мільярдів гривень.

А за даними Держказначейства, за вісім місяців поточного року використано лише тільки 52 відсотки цієї суми (3,1 млрд. грн.).

Отже необхідний фінансовий ресурс у нас є.

 Запитання. Ви вже сказали, що люди обізнані про механізм призначення субсидій, тому зараз не всі звертаються за субсидією.

Оскільки найбільші витрати пов’язані зі сплатою за тепло, в міжопалювальний період за комунальні послуги на даний час загальна вартість комунальних послуг ще не є такою відчутною.

Але орієнтовно у жовтні – листопаді цього року до Ваших управлінь в управліннях можуть з’явитися черги, оскільки за прогнозами Мінпраці, кількість сімей, які наприкінці цього року користуватимуться субсидіями, зросте, щонайменше, в півтора рази.

Чи приймаються Міністерством якісь заходи на упередження цієї ситуації?

Як планується організувати роботу установ Вашої системи, щоб людям не довелося просиджувати у коридорах по кілька годин?

 Відповідь. Думаю, у 2010 році наш Уряд довів, що він здатний організовувати надання необхідної допомогти людям, а Міністерство праці та соціальної політики і вся його інфраструктура спроможні оперативно виконувати самі складні завдання.

Нагадаю, що у квітні-травні цього року наші управління соцзахисту виплачували соціальну допомогу по трьох відомостях, компенсуючи недоотримані з початку року кошти у зв’язку з прийнятим законом про підвищення соціальних стандартів.

Можу вам повідомити, що проведення цих виплат хоч і створило додаткове навантаження на нашу систему, але виплати було проведено своєчасно, без жодних затримок.

Сподіваюсь, і на цей раз ми впораємось з поставленим завданням. Для цього управління соцзахисту ведуть прийом громадян кожен день, без перерви. У разі потреби будуть прийняті рішення щодо роботи в режимі подовженого робочого дня та у вихідні дні.

Хочу також поінформувати вас, що у 2004 році в опалювальний період у нас отримувало житлові субсидії понад 1,9 мільйонів сімей.

Тобто досвід ми маємо і зможемо забезпечити безперебійну, належну організацію роботи.

 Запитання. Засоби масової інформації повідомляють, що перевіряльники, які приходять додому до сімей, які претендують на житлові субсидії, прискіпливо обстежують майновий стан таких сімей.

Перевіряють навіть пенсіонерів, які живуть в однокімнатних квартирах, цікавляться насамперед побутовою технікою, пральними машинами, телевізорами. Цікавляться, за які кошти зроблений ремонт в квартирах.

Як бути тим пенсіонерам, яким, наприклад, діти подарували побутову техніку або зробили ремонт квартири? Прийде такий перевіряючий до пенсіонера, а там новенька пральна машина, плазмовий телевізор.

Як це впливає на призначення субсидії ?

Відповідь. Хочу нагадати, що житлова субсидія – це державна допомога, яка має бути адресною і надаватися в першу чергу тим, хто її дійсно потребує.

За 15 річний термін існування цієї соціальної програми визначені необхідні, підказані реальними життєвими ситуаціями, умови призначення як житлових субсидій, так і інших видів державної підтримки. Сьогодні ми маємо можливість оцінювати рівень добробуту сімей не тільки за задекларованими доходами, а також і з урахуванням майнового стану родин, бажання непрацюючих працездатних членів сім’ї працювати тощо.

Наразі визначено, що субсидія не призначається, якщо сім’я користується кількома автомобілями, має кілька квартир, здає їх в оренду, або нещодавно придбала квартиру або будинок, а також коли працездатні члени сім’ї не працюють і не шукають роботу.

Але передбачена можливість призначення субсидії і за таких умов, із розумінням того, що обставини в сім’ях можуть швидко змінюватися, що другий будинок може бути старою хатою в селі, непридатною для проживання, а два стареньких автомобіля просто не зняті з реєстрації через брак коштів.

Рішення про призначення субсидій у таких випадках приймається місцевими органами влади, які комісійно розглядають конкретні обставини, що склалися, по кожній справі. Для того, щоб ці рішення були обґрунтованими, робиться обстеження матеріально – побутових умов проживання сім’ї, яка звернулася за призначенням субсидії, як виняток. Формалізувати критерії, за якими при обстеженні оцінюється майновий стан сімей, дуже важко, але ми зараз над цим працюємо і будемо їх вдосконалювати.

 Запитання. Типовою є ситуація, коли людям відмовляють у призначенні субсидій через те, що вони не можуть надати довідки про доходи тих членів сім’ї, які по декілька років не проживають за місцем реєстрації.

Наприклад, подружжя розлучилось, стосунки не підтримують, або просто місце знаходження людини невідоме. Мало того, що сім’я роками сплачує за "того хлопця", так ще і на допомогу не може розраховувати.

Чи планує Міністерство врегулювати це питання, надати можливість отримання такими сім’ями соціальної підтримки від держави?

 Відповідь. Відповідно до законодавства субсидія розраховується виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, та їх доходів.

Відомості про осіб, на яких нараховується плата за послуги, надаються органам праці та соціального захисту населення підприємствами, які надають ці послуги.

Тобто, якщо у житловому приміщенні зареєстровані особи, які тривалий час відсутні і не користуються комунальними послугами, родині необхідно вирішити це питання з підприємствами – надавачами житлово-комунальних послуг.

Такі випадки дійсно є, але і існує певна практика вирішення таких питань.

Місцеві органи виконавчої влади зобов’язані надати необхідну допомогу таким сім’ям.

 Запитання. Дуже багато різних життєвих ситуацій, з якими стикаються люди, які хочуть скористатися правом на призначення субсидії.

Зокрема, звертаються пенсіонери, які подарували свої квартири дітям або родичам, але продовжують жити в таких квартирах.

Листи від Пенсійного фонду отримали на сьогодні також і такі пенсіонери. Тобто, вони зареєстровані у житловому приміщенні, але власником цього приміщення вже є інша особа, яка там фактично не проживає (не зареєстрована).

Як у таких випадках пенсіонерам розраховувати на державну субсидію?

 Відповідь. В цій ситуації є простий вихід: подати заяву до комісії, утвореної місцевим органом влади, за рішенням якої буде призначено житлову субсидію.

Це за умови, якщо особовий рахунок по сплаті житлово-комунальних послуг відкрито на пенсіонера.

Проблема виникає тоді, коли за комунальні послуги повинна розраховуватися інша особа – власник житла, на якого відкрито особовий рахунок, і яка не проживає у цьому приміщенні.

Ця проблема дійсно дуже актуальна.

Саме тому, постановою від 8 вересня 2010 року (№ 861) Уряд доручив Мінжитлокомунгоспу разом з іншими міністерствами врегулювати проблему, пов’язану з призначенням субсидій громадянам похилого віку, які проживають самі, а за комунальні послуги сплачують по рахунках, відкритих на власників житла, наприклад дітей, які проживають окремо.

 Запитання. Доводиться чути думки від різних людей – і одержувачів субсидій, і працівників газових господарств про те, що чим більший обсяг споживання газу, тепла, електроенергії, тим більший розмір субсидії.

Тобто кажуть, що чим більше випалиш газу, тим більша буде у тебе субсидія.

Якщо це так, то навіщо громадянам економно споживати комунальні послуги?

Які заходи Ви плануєте вжити, щоб спонукати сім’ї, що оформили субсидії, до економії житлово-комунальних послуг?

 Відповідь. По-перше, хочу нагадати, що одержувачі субсидій сплачують свою частку плати, розмір якої залежить не від вартості послуг, а від доходу сімей.

Тому громадяни зацікавлені у зменшенні своєї обов’язкової плати, а не у збільшенні розміру субсидії, яка перераховується надавачу послуг.

По-друге, у програмі житлових субсидій діє механізм, який дозволяє зменшувати розмір плати громадян за рахунок економного споживання комунальних послуг.

Так, якщо сім'я економно споживала газ, воду, електроенергію у період отримання субсидії, при призначенні субсидії на наступний термін розмір її обов’язкової плати зменшується на 2 відсотки за кожні 10 відсотків економії.

Тобто, заощаджуючи енергоресурси та воду, одержувачі субсидій мають можливість зменшити витрати на оплату житла до 9 відсотків, а сім'ї з пенсіонерів – до 4 відсотків свого середньомісячного сукупного доходу.

Такий механізм вигідний як сім’ї, так і державі:

-            заощаджуються енергоресурси;

-            зменшується обсяг бюджетних коштів для надання субсидій;

-            сім'я зменшує свої витрати на оплату житлово-комунальних послуг.

До речі, в цьому році за рахунок економії енергоресурсів 18 відсоткам сімей–одержувачів субсидій вже нараховано таку допомогу із зменшеним відсотком обов’язкового платежу.

 Запитання. Судячи з останніх заяв посадовців, субсидію тепер отримати значно легше. Достатньо заповнити декларацію про доходи та написати заяву.

При цьому Ви кажете, що пенсіонерам не потрібно підтверджувати рівень своїх доходів, бо це буде зроблено через Пенсійний фонд.

А якщо у складі сім’ї, в якій проживають пенсіонери, є працездатні особи, які працюють неофіційно, без оформлення трудового договору? 

Такі люди не можуть надати довідку про доходи, а можуть лише задекларувати зарплатню, яку отримують в "конвертах".

Чи можуть претендувати на субсидію такі родини?

Чи можуть претендувати на субсидію родини, в складі яких є підприємці, які обрали особливу форму оподаткування (спрощенці)?

 Відповідь. Думаю, ви зі мною погодитесь, що зарплата „у конвертах” – це не та проблема, яка має бути врегульована за допомогою Програми житлових субсидій.

Не слід забувати і про інший бік цієї ситуації: громадяни, які отримують неофіційні доходи, не сплачують податки, інші обов’язкові платежі.

Що стосується визначення доходів підприємців, які обрали спрощену форму оподаткування для призначення субсидій, то над цим питанням ми якраз зараз і працюємо.

Постановою Кабінету Міністрів України від 8 вересня цього року № 861 доручено Державній податковій адміністрації разом з причетними міністерствами, зокрема – нашим Міністерством, розробити методику розрахунку доходів фізичних осіб — суб’єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування (фіксований податок, єдиний податок), для врахування їх доходів під час призначення державної допомоги.

Найближчим часом це питання буде також врегульоване.

 Запитання. Ви неодноразово стверджували, що заборгованість з оплати комунальних послуг не може бути бар’єром для оформлення субсидій. Проте, часто лунають заяви окремих  політиків, що через заборгованість люди не можуть претендувати на житлові субсидії.

Як бути тим, у кого сьогодні є заборгованість по квартплаті? Чи не опиняться такі люди за бортом соцзахисту?

 Відповідь. Однозначно - ні! Право на субсидії мають і ті сім'ї, у яких є заборгованість по квартплаті.

Борги 2007 – 2010 років не впливають на право на субсидію.

На загальних підставах призначається субсидія і тим, хто уклав договір про погашення заборгованості, що склалася до грудня 2006 року.

Зокрема, протягом січня – серпня призначено субсидію 3 тисячам сімей, які поступово сплачують борги, що виникли до грудня 2006 року.

Хочу також повідомити, що Уряд доручив Мінжитлокомунгоспу підготувати законодавчі зміни щодо не врахування під час звернення сім’ї за субсидією заборгованості, яка виникла до грудня 2006 року.

 Запитання. Крім одержувачів субсидій в Україні є ще близько 7 мільйонів осіб, які мають право на пільги з оплати житлово-комунальних послуг.

Скажіть, чи можуть сім’ї, у складі яких є такі пільговики,  звертатися ще і за субсидією?

Чи одна соціальна гарантія на оплату комунальних послуг виключає право на отримання іншої?

 Відповідь. Якщо родині, у складі якої є пільговики, не вистачає коштів на оплату житлово-комунальних послуг навіть з урахуванням пільг, вона може звернутися за наданням додаткової державної допомоги у вигляді житлової субсидії.

Для розрахунку розміру субсидії у такому випадку приймається вартість житлово-комунальних послуг, яка вже зменшена з урахуванням наданої пільги.

Умови призначення субсидії для осіб, які мають пільги на оплату житлово-комунальних послуг, не відрізняються від умов отримання субсидій для інших осіб.

 Запитання. Виходячи з умов призначення субсидії всі сім’ї, 10-15 відсотків сукупного доходу яких не вистачає для оплати житлово-комунальних послуг, мають право на її оформлення.

Виникає питання, чи мають право за таких умов на субсидію сім’ї, до складу яких входять громадяни інших держав?

 Відповідь. Умови призначення субсидій таким сім’ям такі ж самі, як і всім іншим.

Якщо громадянин іншої держави, який входить до складу сім’ї, зареєстрований у цьому житловому приміщенні, він має задекларувати та підтвердити свої доходи, після чого сім’я може оформлювати субсидію.

 Також Василь Надрага під час свого виступу у Парламенті дав роз’яснення щодо інших питань, що стосуються порядку призначення субсидій на житлово-комунальні послуги.

 Про обмеження права на субсидію у зв’язку з покупками та оплатою послуг на суму, що перевищує 10 прожиткових мінімумів для сім’ї.

 Законодавством встановлено, що субсидії не призначаються у випадку, якщо будь-хто із членів сім’ї, які проживають у житловому приміщенні, протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням субсидії здійснив покупку (купівлю квартири (будинку), автомобіля, будівельних матеріалів тощо або оплатив ремонт будинку, автомобіля, навчання) на суму, яка на час звернення перевищує 10-кратну величину прожиткового мінімуму для сім’ї.

Виходячи із встановлених на сьогодні розмірів прожиткових мінімумів для різних категорій населення, ця сума складає:

для одиноко проживаючого пенсіонера - 7090 гривень,

для сім’ї з двох пенсіонерів – 14180 гривень,

для сім’ї з двох працездатних батьків та дитини старше 6 років – 26970 гривень.

Надання чеків, що підтверджують вартість покупки, не є обов’язковим. Але, якщо вони є, то це допоможе соціальному інспектору не припуститись помилки при визначенні вартості придбаного товару довгострокового вжитку.

Але навіть у випадку, коли сім’я протягом року придбала дорогу річ, субсидія може бути призначена за рішенням комісії на підставі обстеження умов проживання такої сім’ї та з урахуванням всіх обставин, які склалися.

 Щодо права на отримання субсидії при наявності земельної ділянки або паїв.

 Наявність у володінні (користуванні) земельної ділянки або паю (незалежно від розмірів земельної ділянки) не впливає на право оформлення субсидії. В таких випадках враховуються доходи від землі враховуються до сукупного доходу сім’ї.

 Як враховуються доходи від земельних ділянок?

 Доходи від особистого селянського господарства, земельних ділянок, наданих для ведення городництва, сінокосіння, випасання худоби, враховуються за відповідними нормативами, які затверджуються місцевими органами виконавчої влади на календарний рік.

В нормативи доходів від земельних ділянок включено доходи від здавання сільськогосподарської продукції (молоко, м’ясо, зерно тощо).

 Як враховуються доходи від земельних паїв? 

  • якщо пай перебуває в користуванні сільськогосподарських підприємств без оформлення договору оренди – то доходи розраховуються за нормативами, які затверджуються місцевими органами виконавчої влади на календарний рік;
  • при здачі паю в оренду - за довідкою орендаря про фактично отриману за попередній період суму орендної плати, але не менше, ніж визначено договором оренди;
  • якщо пай не здається в оренду – за нормативами доходів від земельних ділянок особистого селянського господарства;
  • якщо орендна плата за пай встановлена в натуральній формі - перераховується у грошовий еквівалент за середніми (ринковими) споживчими цінами відповідного регіону;
  • якщо пай не використовується з поважних причин (зокрема внаслідок похилого віку, інвалідності, наявності малолітніх дітей тощо) сім'ями, які складаються з осіб похилого віку, інвалідів, а також багатодітними сім'ями з малолітніми дітьми – дохід від нього не враховується.  

Щодо призначення субсидії підприємцям на спрощеній системі оподаткування.

 Методикою обчислення сукупного доходу сімей для призначення всіх видів соціальної допомоги (в тому числі житлових субсидій) визначено, що доходи осіб, які займаються підприємницькою діяльністю, визначаються на підставі даних державних податкових адміністрацій.

На сьогодні підприємцям на спрощеній системі оподаткування (єдиний податок, фіксований податок) державні податкові інспекції або взагалі не дають довідки про доходи, або надають довідки про валовий дохід чи обсяг виручки.

Валовий дохід або обсяг виручки фактично не є доходом, оскільки включає в себе і витати підприємця.

Органи праці та соціального захисту населення на підставі таких даних не можуть самі визначати чистий дохід підприємців, оскільки не мають на це повноважень і відповідної методики.

Питання потребує вирішення, оскільки без врахування доходів підприємців неможливо призначати житлові субсидії сім’ям, до складу яких вони входять.

Постановою Кабінету Міністрів України від 8 вересня цього року ДПА дано доручення щодо врегулювання цього питання.

 http://www.mlsp.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=114104&cat_id=107177

Запись была опубликована: glavred(ом) Пятница, 24 сентября 2010 г. в 19:03
и размещена в разделе Новини.
Вы можете следить за ответами к этой публикации через ленту RSS 2.0.
Вы можете оставить ответ или trackback с вашего сайта.

Оставить комментарий

 

Полный анализ сайта