?> Моральна контрреволюція: ІТ-інструмент самостворення нової еліти | «ПостЧорнобиль»
 
 

«ПостЧорнобиль»

Газета Всеукраїнської Спілки ліквідаторів-інвалідів "Чорнобиль-86". Всеукраїнський часопис для інвалідів Чорнобиля, ліквідаторів, чорнобилян.

Моральна контрреволюція: ІТ-інструмент самостворення нової еліти

Олександр Тертичний в Спільний проект

Будь-яка соціальна модель неминуче приводить до проблеми моральності, на якій автори зазвичай і ламають зуби…

Доля милостиво зглянулася на центральну проблему людства – і запропонувала новітній засіб широкосмугової моралізації

Суб’єкт Спільного проекту

Сотні концепцій і пропозицій в рамках соціального моделювання маємо з численних семінарів, конференцій, круглих і овальних столів. В загальних рисах найбільш просунуті користувачі з’ясували ЩО треба робити, в якому НАПРЯМІ рухатися, аби отримати позитивний результат. http://world.pravda.com.ua/columns/2011/06/29/6340672/

Щоправда, менш відомо, ХТО і ЯКИМ ЧИНОМ здатен очолити Спільний проект (за О. Гассети). Щодо суспільної верстви, визначення суб’єкта принципових заперечень не викликає: творчий (креативний) клас, який має власну вигоду від оновлення і достатній інтелектуальний потенціал, що стоплений із внутрішнім потягом до свободи. http://world.pravda.com.ua/columns/2010/10/14/5467004/

Залишається деталізувати  питання щодо структури, здатності до самоорганізації, та його загальної чисельності. Думки експертів суттєво розбігаються від 1,2 до майже 7 мільйонів осіб. Але й мінімальної кількості вистачить, оскільки для розпочатку державного процесу досить сто тисяч: http://e-democracy.in.ua/politychna-systema/435-de-vzjaty-gromadjan-gotovyh-lljagty-na-ambrazurur

Нова роль особи

Разом з тим, яка би верства/спільнота не виходила на роль суб’єкта, в будь-якому разі вона складається з конкретних Осіб. А якраз традиційні роль і можливості Особи в ХХІ столітті кардинально змінюються з огляду на нову світову парадигму. Вона зафіксувала розпочаток пересування Особи з позиції переважно об’єкта на позицію центрального суб’єкта соціальних процесів взагалі і політичних – зокрема: http://world.pravda.com.ua/columns/2011/12/25/6841586/

Нова парадигма грунтується на принципово новому явищі: вперше у світовій історії практично кожна окрема особа отримує реальну можливість спілкуватися майже з кожною іншою особою завдяки «всесвітньому павутинню». Тобто, кожна особа відтепер може творити особисту віртуальну спільноту: на суто особисті потреби і на суто особистий смак – відповідно до своїх здібностей і побажань. Кожен може приєднуватися до відкритої спільноти, чи виходити з неї. Кожна особа може стати творцем необмеженої кількості світів.

Тут треба зауважити, що суб’єктивація розпочалася лише в ХХІ столітті, і тому сподіватися на НЕГАЙНЕ перебирання Особою ролі суб’єкта не доводиться. З іншого боку, принциповою ознакою гіпотези є фактор надзвичайного ПРИСКОРЕННЯ цього процесу, що все частіше виносить його (процес) за межі аналітичних здатностей людини. Наприклад, Меттью Берроуз, автор доповіді «Глобальні тенденції до 2030 року» визнав, що він і його колеги не очікували революційних подій так званої Арабської весни – демократизації країн Північної Африки. «Ми гадали що це станеться за 15 років, – каже Берроуз. – У минулій доповіді, від 2008 року, ми писали, що очікуємо демократизації там десь до 2025 року.» http://www.radiosvoboda.org/content/article/24795799.html

«Обліко – аморале»?

Оскільки Особа висувається до історичного стрижня, будь-яка соціальна модель неминуче приводить авторів до проблеми моральності. І Спільний проект тут не виключення, бо ніхто не заперечує, що чинний стан суспільства чи не найголовнішим чинником має  обвальне зниження моральних стандартів – разом з відвертим цинізмом верхівки. http://durdom.in.ua/uk/main/article/article_id/7156/user_id/8587.phtml

Якщо ж Особи прийдешнього, на відміну від чинного правлячого класу, будуть освіченими, вихованими і професійними, але такими ж аморальними, чи варто розпочинати клопоти з оновлення?

Дорікання на розхитаність моральних устоїв, заклики до негайного виправлення ситауції чуємо з усіх боків, але досі ніхто не пояснив, яким способом можна стати моральним в «суспільстві аморальної більшості» (за визначенням  соціолога Євгена Головахи) і цинічної верхівки. Заклики «розпочни із себе» нічого нового не пропонують, залишаються лише закликами. www.1-12.org.ua

На щастя, Доля милостиво зглянулася на центральну проблему людства і подала «патентований засіб» швидкісної/широкополосної моралізації. Дослідники звернули увагу на ту обставину, що НЕМИНУЧИМ наслідком розповсюдження ІТ-технологій стає небачена в історії ПРОЗОРІСТЬ соціуму взагалі і приватного життя, зокрема.

Прозорість кожного для всіх і всіх для кожного перетворюється на світовий іспит, на готовність жити по правді не лише на словах, а й у справах. Готовність будь-якої миті звітувати за ВСІ свої вчинки перед власною совістю, людьми і  Всевишнім. Прозорість невблаганно вимагає МОРАЛЬНОГО очищення, бо на очах збувається біблійне «все таємне стає видимим». ІТ-технології перетворюються на наймогутніший засіб дещо примусової моралізації суспільства: Ассанж готує нас до Другого пришестя. http://www.grani.ru/opinion/novodvorskaya/m.184719.html

Щодо місця українців у всезагальному цивілізаційному процесі прозоризації-моралізації, маємо взяти до уваги: загальна частка регулярних користувачів інтернетом у третьому кварталі 2012 року сягла 50 % дорослого населення. А протягом перших 9 місяців року, що минає, група користувачів, старших за 55 років, збільшилася майже вдесятеро (!).

«Людині слабкій» – ІТ-підтримка

Щоправда, ПРИМУСОВА прозоризація – це лише НАСЛІДОК навальної інформатизації. Об’єктивно він вже почав робити свою справу, але має очевидні етичні обмеження. Адже, Особа не терпить насильства, отже примус – не наш метод. Етика проти моралі? Історія людства свідчить: примус сам по собі може підтримувати соціальний процес, але не може дати сталого результату. Забезпечити його може добровільний і усвідомлений рух Особи до життя по правді.

«Навіщо мене тягти до моралізації? Я й сам би радий вилізти з цієї багнюки. Лише подайте руку. Якщо не руку, то хоч би милиці.» - Так тисячі людей цілком щиро прагнуть підняти особисту планку моральних стандартів. Але ж, давно  відомо, що «людина слабка», і, потребує емоційної підтримки іззовні. Загальний же стан суспільства, навіть ближнє оточення не завжди сприяють чеснотам, і не кожен має (якщо, навіть, хоче мати) власного духовника.

Але й тут вихід є – його треба лише побачити. На допомогу внутрішній, суто інтимній «роботі над помилками», Особа отримує підтримку духовно споріднених друзів із соціальних мереж. Цей процес вже розпочався: адже користувачі створюють «свій», емоційно сприятливий світ у віртулі. Залишається зробити наступний крок: УСВІДОМИТИ підсвідоме прагнення, СПРЯМУВАТИ пошук в конкретному напрямку і знайти відповідний інструмент.

Автор концепції "мікрогруп" Валерій Явтушенко пропонує налагодити цілеспрямований ІТ-облік добрих справ. Адже, в повсякденному житті ми здійснюємо певні вчинки, «за які не соромно»: знайшов власника і повернув знайдений на зупиці гаманець, заступився за дівчину, до якої чіплявся хуліган, відкопав шматок арматури, який залишився ще від будівельників і стирчав близ дитячого майданчику, заперечив проти позачергового прийому хворих в кабінеті лікаря, перевів через льодяну дорогу, підніс важку сумку літній людині, впустив бомжа погрітися до під’їзду, коли вдарив лютий мороз… http://www.facebook.com/groups/241490045976896/

Зазвичай ми це робимо за внутрішнім імпульсом, не на показ. Разом з тим, похвала й кішці приємна. Отримати схвалення, моральну підтримку можна в спеціальній, «моральній» ІТ-мережі свого будинку чи двору: адже, створити її нічого не коштує навіть для «чайника». Зробив – повідомив, сусіди довідалися, хтось навіть подякував. Дрібниця, здавалося би. А ці «дрібниці» дозволять створити перший імпульс у здоланні здається нездоланної проблеми. По суті, цей інструмент допоможе подолати найскладнішу проблему оновлення країни: активізує подальшу доброчинність, приверне друзів-однодумців, структурує суспільство, поступово накопичує ДОВІРУ, як основу соціального капіталу нації.

Два мільйони українських користувачів Фейсбуку знають опцію «день народження френда»: повідомлення отримуємо у спеціальному віконці, як тільки відкриваємо свою сторінку. Тепер уявимо, що аналогічно отримаємо опцію «добра справа»: будемо отримувати повідомлення від кожного френда (сусіда, колеги) про моральні вчинки: його власні, і ті, які бачив. Подивимося? Відреагуємо? Зафіксуємо? Зателефонуємо? Зустрінемося в реалі? Чи – ні?

Кожен постійно робить свій вибір, і кожен його вартий: self-made.

Таким способом Особа НАОЧНО і СПІЛЬНО з однодумцями перейде до САМОвдосконалення. Конкретні факти сильніші від загальних закликів. І лише дії зруйнують кригу аморальності. А надалі Любов, що сьогодні приспана і приморожена на самому дні душі, прокинеться, і свята вода оновлення змиє коросту з нашої совісті.

Оздоровлення України в помітних масштабах розпочнуть ті Осіби, які першими скористаються «доброчинною» опцією мережі. Вони і їхні послідовники й стануть основою дійсної, моральної еліти оновленої країни.

http://e-democracy.in.ua/spilnyj-proekt/676-moralna-kontrrevoljucija-it-instrument-samostvorennja-novoji-elity

Запись была опубликована: glavred(ом) Четверг, 10 января 2013 г. в 14:00
и размещена в разделе Соціальне партнерство, Трибуна.
Вы можете следить за ответами к этой публикации через ленту RSS 2.0.
Вы можете оставить ответ или trackback с вашего сайта.

Оставить комментарий

 

Полный анализ сайта