?> Прес-реліз Рахункової палати | «ПостЧорнобиль»
 
 

«ПостЧорнобиль»

Газета Всеукраїнської Спілки ліквідаторів-інвалідів "Чорнобиль-86". Всеукраїнський часопис для інвалідів Чорнобиля, ліквідаторів, чорнобилян.
10.02.2010, рубрика "Новини"

Прес-реліз Рахункової палати

9 лютого 2010 року

Бюджетні ризики та державні закупівлі

Бюджетні ризики

За підсумками розгляду результатів аналізу та експертизи Колегія Рахункової палати відмічає, що виконання Державного бюджету України у першому півріччі 2009 року відбувалося в умовах істотного економічного спаду. За відсутності офіційних статистичних даних, експертна оцінка Рахункової палати засвідчила зниження реального валового внутрішнього продукту на 19,7 відсотка.


Отже, урядовий річний прогноз щодо приросту реального ВВП, врахований при затвердженні державного бюджету, є нереальним, що призведе до недоотримання запланованих доходів у сумі понад 20 млрд. гривень. Відносно 1990 року індекс реального ВВП становив 59,5 відсотка. Це означає, що економіка держави опинилася на рівні 2004 року. Падіння ділової активності обумовлено негативними тенденціями в базових галузях економіки, спричиненими як зовнішніми, так і внутрішніми факторами. Зокрема, обсяги промислового виробництва зменшилися на 31,1 відс., що, насамперед, пов'язано зі зниженням випуску продукції металургії та машинобудування. Економічний спад призвів до зниження фінансової спроможності платників податків. Фінансовий результат від звичайної діяльності до оподаткування за січень-травень поточного року порівняно з відповідним періодом минулого року зменшився на 44 млрд. грн., або більше ніж у п'ять разів. Водночас загрозливих обсягів набула "тіньова" економіка. За експертною оцінкою Рахункової палати, рівень "тінізації" економіки досяг майже 40 відс. ВВП, що перевищує порогове значення макроекономічної безпеки країни.

У першому півріччі поточного року вартісні обсяги імпорту товарів знизилися більш ніж вдвічі, або на 22,5 млрд. дол., до 19,5 млрд. доларів. Експорт товарів, відповідно, скоротився на 46,2 відс., або на 15,2 млрд. дол., до 17,7 млрд. доларів. За експертною оцінкою Рахункової палати, втрати державного бюджету від скорочення обсягів експорту та імпорту товарів і послуг порівняно з прогнозом становили понад 17 млрд. гривень.

Від'ємне сальдо фінансового рахунку платіжного балансу становило 6,6 млрд. дол. порівняно з його позитивним значенням у січні-червні минулого року - 9,3 млрд. доларів. Його формування, зокрема, зумовили низькі обсяги притоку іноземних інвестицій, що становили лише третину показника за січень-червень минулого року, або 2,1 млрд. доларів. У цілому, негативне сальдо платіжного балансу в сумі 7,3 млрд. дол. перевищило прогнозований на рік обсяг (7,1 млрд. дол.) і є чинником послаблення обмінного курсу гривні. Рахункова палата заявляє, що врахований при затвердженні державного бюджету рівень інфляції у розмірі 9,5 відс., є заниженим. За перше півріччя поточного року споживчі ціни зросли на 8,6 відсотка. За експертною оцінкою Рахункової палати, до кінця поточного року зростання цін на споживчому ринку перевищить 15 відсотків.

Наявні інфляційні процеси призвели до реального зниження основних державних соціальних гарантій, а відтак падіння життєвого рівня. Реальна заробітна плата за січень-червень зменшилася на 10,1 відс., що є найгіршим показником за цей період з 1999 року.

Водночас в умовах "замороження" розміру прожиткового мінімуму, фактично, на рівні жовтня минулого року (626 грн.) з урахуванням інфляції за останні дев'ять місяців цей показник реально знизився майже на 15 відсотків.

Система держзакупівель

Рахункова палата відзначає, що з квітня 2008 року понині правове врегулювання у сфері держзакупівель всупереч статті 92 Конституції України здійснюється не на підставі закону, а відповідно до рішень Кабінету Міністрів України. Жодних спроб, як з боку опозиції, так і з боку коаліції не робилося для повернення цього економічного процесу в правове поле. За період 2008 і першому півріччі 2009 років загальна сума закупівель здійснюваних за державні кошти склала близько 200 млрд.грн з яких в ручному режимі використано більше 52 млрд.грн.: за протокольними дорученнями (Прем'єр-міністр України Юлія Тимошенко, Перший віце-прем'єр-міністр України Олександр Турчинов), за постановами Уряду - на суму 433,3 мільйонів гривень.

Ігноруючи вимоги Конституції України Кабінет Міністрів України своїми рішеннями (у тому числі протокольними дорученнями) надає можливість замовникам здійснювати у одного учасника без узгодження з Мінекономіки. Уповноважений орган не володіє повною і достовірною інформацією відносно стану державних закупівель в Україні. Роль Мінекономіки зводиться до формального статиста, а не спеціально уповноваженого центрального органу, який повинен забезпечувати координацію сфери закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти

В результаті непрозорої і неефективної діяльності Уряду у сфері державних закупівель в 2008 році домінувала неконкурентна процедура закупівлі у одного учасника. В цілому за конкурентними процедурами закупівель в 2008 році було укладено договорів на суму понад 86,9 млрд. грн., а за процедурою закупівлі у одного учасника - на суму більш ніж 80,3 млрд. грн., які складають 48 відсотків від всієї суми укладених договорів.

Прес-служба Рахункової палати

http://www.ac-rada.gov.ua

Запись была опубликована: glavred(ом) Среда, 10 февраля 2010 г. в 19:10
и размещена в разделе Новини.
Вы можете следить за ответами к этой публикации через ленту RSS 2.0.
Вы можете оставить ответ или trackback с вашего сайта.

Оставить комментарий

 

Полный анализ сайта