?> Юридична консультація | «ПостЧорнобиль»
 
 

«ПостЧорнобиль»

Газета Всеукраїнської Спілки ліквідаторів-інвалідів "Чорнобиль-86". Всеукраїнський часопис для інвалідів Чорнобиля, ліквідаторів, чорнобилян.
05.02.2005, рубрика "Наше право"

Коли підприємство ліквідовано без правонаступника

Численні звернення громадян до Міністерства праці та соціальної політики України з питання отримання довідок про заробітну плату працівників за виконання робіт з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС для надання їх органам Пенсійного фонду України для призначення або перерахунку пенсій у разі, коли підприємство, установа або організація, де працювала того часу особа, ліквідовано без правонаступника і документи до архівів не надавалися, призвели до необхідності надання роз’яснення з того приводу, чому Міністерство та інші центральні і місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування не надають таких довідок.

Керуючись у своїй діяльності Положенням про Міністерство праці і соціальної політики України, затвердженим Указом Президента України від 30.08.2000 р. №1035/2000, Мінпраці з питань оплати праці працівників надає роз’яснення щодо застосування Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, рішень Уряду України, інших нормативно-правових актів без здійснення та затвердження розрахунків, надання довідок, експертних висновків по справах конкретних осіб тощо.

Відповідно до статті 15 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, видача довідок про заробітну плату у період роботи (служби) з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення здійснюється підприємствами, установами, організаціями (військкоматами).

За нормативно-правовими актами 1986-1990 років можливо визначити розмір тарифної ставки (окладу, посадового окладу) працівника, тобто розмір основної заробітної плати, за конкретною професією, спеціальністю, посадою тощо. Оскільки до структури заробітної плати, яку визначено статтею 2 Закону України „Про оплату праці”, крім основної заробітної плати входять й інші її елементи, відомості про встановлення умов і розмірів оплати праці та умов їхнього запровадження по конкретних особах можуть мати, а отже й надавати виключно підприємства, установи, організації, де працювали ці особи, або правонаступники таких підприємств, установ, організацій. Інші підприємства, установи, організації, органи державної влади тощо не можуть надавати довідок про заробіток по конкретних особах, які не працювали і не працюють у цих підприємствах, установах, організаціях, органах державної влади.

Статтею 32 Конституції України визначено, що кожному гарантується судовий захист права спростовувати недостовірну інформацію про себе, членів своєї сім’ї, відповідно до статті 70 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, громадяни, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, мають право захищати у відповідних державних, судових органах свої законні інтереси.

Відповідно до статті 238 Кодексу законів про працю України при розгляді трудових спорів у питаннях про грошові вимоги, крім вимог про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи (стаття 235), орган, який розглядає спір, має право винести рішення про виплату працівникові належних сум без обмеження будь-яким строком.

Оскільки статтею 63 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, передбачено, що фінансування витрат, пов'язаних з реалізацією цього Закону, здійснюється за рахунок державного бюджету, то якщо в результаті розгляду індивідуального трудового спору учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС донараховано заробіток за роботу в зоні відчуження, але виплату додатково нарахованої суми не здійснено (не сплачено страхові внески), це не позбавляє особи права на призначення пенсії з заробітку у зоні відчуження.

Досвід розглядів у судах цивільних справ щодо перерахунків пенсій конкретних осіб за виконання робіт з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС свідчить про використання матеріалів судово-бухгалтерських експертиз, які призначаються судами.

Оксана УЯЗДОВСЬКА,
заст. начальника Управління
Мінпраці та соціальної політики,
канд. економічних наук 

Надруковано «ПЧ» № 2(14) лютий 2005

Запись была опубликована: glavred(ом) Суббота, 5 февраля 2005 г. в 18:22
и размещена в разделе Наше право.
Вы можете следить за ответами к этой публикации через ленту RSS 2.0.
Вы можете оставить ответ или trackback с вашего сайта.

Оставить комментарий

 

Полный анализ сайта